Ferme de la Motte

La Ferme de la Motte, een familiebedrijf dat werd opgericht in 1967, is een van de belangrijkste leveranciers van Franse grote supermarkten in verse condimenten (uien, knoflook, sjalotten) en aardappelen. Om de concurrentie voor te kunnen blijven werkt het bedrijf al bijna 20 jaar samen met Eqraft.

In het hart van de Beauce (Midden-Frankrijk) oogst, verpakt en verkoopt La Ferme de la Motte elk jaar bijna 50.000 ton aan producten, waaronder 17.000 uit de biologische landbouw. Beheerd door vijf broers en neven van de familie Lemaire, heeft het bedrijf een jaaromzet van ongeveer 50 miljoen euro, waarvan 70% bij grote supermarkten. "We streven ernaar een consistente en betrouwbare partner te zijn voor onze klanten," zegt Matthieu Lemaire, een van de twee broers. "Naast de prijs, die zo aantrekkelijk mogelijk moet blijven, is het belangrijk voor hen dat we het hele jaar door kunnen leveren, zonder de keten te verbreken. Als familiebedrijf kunnen wij hen betrouwbaarheid en continuïteit, maar ook een snelle service bieden."

Altijd lettend op de laatste markttrends, heeft La Motte in 2003 de keuze gemaakt voor meer bioproducten. Het bedrijf staat nu bekend om de kwaliteit van zijn aanbod, dat nog steeds volop in ontwikkeling is. Naast volledige traceerbaarheid van de producten, heeft La Motte innovatieve lijnen (vlechten, trossen en aren van condimenten) geïntroduceerd om nieuwe consumenten aan te trekken. "Bij het zakendoen met grote supermarkten, moet je nooit denken dat je het spel hebt gewonnen," zegt Matthieu. "Je moet je altijd blijven ontwikkelen en verbeteren."

Begeleider van groei 

La Motte maakte eind jaren 90 kennis met Eqraft – toen nog bekend als ERC Machinery. Het bedrijf was op zoek naar een kalibreeroplossing voor zijn ‘echalions’ (een kruising tussen ui en sjalot). "Destijds was de ‘echalion’ ons meest belovende product en ERC had de machine die we nodig hadden," zegt Matthieu. Deze bestelling was het startpunt van een partnerschap dat zich is blijven ontwikkelen naarmate het Franse bedrijf groeide.

Of het nu gaat om een eenvoudige topmachine, complete verpakkingslijnen of een traceerbaarheidstool, La Motte heeft altijd het advies gevraagd van Eqraft voor zijn uitbreidingsprojecten of het vervangen van bestaand apparatuur. "We zijn beiden familiebedrijven, dat is waarschijnlijk waarom het contact zo goed verloopt," aldus Matthieu. "De Nederlanders zijn niet makkelijk in business, maar bij Eqraft hechten ze veel belang aan de klanttevredenheid en aan het menselijke aspect van een zakelijke relatie. Net als wij. Trouwens, wat ik altijd leuk gevonden heb, is dat ik rechtstreeks naar Gerard, de directeur, kan bellen. Dit bespaart tijd bij het onderhandelen of als er een technisch probleem is."

Wat onze vereisten ook zijn, ze helpen ons continu om vooruit te gaan.

Vakinhoudelijke knowhow en premium service: sleutelfactoren

Bij La Motte waarderen ze de vakinhoudelijke knowhow van Eqraft. Matthieu: "Nederland is de grootste exporteur van uien. Eqraft kent de markt en zijn behoeften door en door, net als de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daardoor kunnen ze innovatieve mechanisatieoplossingen bieden. Wat onze vereisten ook zijn, ze helpen ons continu om vooruit te gaan." Hij benadrukt ook het belang van de aftersales service: machines communiceren tegenwoordig met elkaar dankzij complexe en gevoelige software. "Het serviceniveau van Eqraft is hoger dan wat er in Frankrijk bestaat. Er is altijd iemand die beschikbaar is en antwoord geeft.” Vaak kan een defect live via internet worden opgelost, maar als het nodig is, is het serviceteam ook snel ter plaatse. Matthieu: “Als mijn productie stilstaat, is dat een enorm probleem. Bij Eqraft begrijpen ze dat en zorgen ze dat het opgelost wordt. Als het nodig is, rukt de directeur zelfs vanuit Nederland uit. Dat vind ik fantastische service."

Een toekomst in het teken van continuïteit

In juni 2018 levert Eqraft een nieuwe sorteer- en verpakkingslijn voor uien bij La Motte. Hiermee zal het Franse bedrijf nog beter tegemoet kunnen komen aan de eisen van grote supermarkten. Het is een bevestiging van de stevige banden tussen de twee bedrijven. "Er is veel vertrouwen onderling en veel wederzijds respect. We zeggen elkaar de dingen zoals ze zijn, in alle eerlijkheid," benadrukt Matthieu. Hij voegt toe: "Onze huidige behoeften vormen de basis voor de Eqraft-producten van de toekomst. We hebben er dus alle belang bij om elkaar te helpen."

ProjectEqraft